katarinaninnajohansson.blogg.se

Det blev en bak kväll

Kategori: Bröd

Blev sugen på att prova ett nytt recept på frallor med morötter och solroskärnor. Blev godkännt av mig iallefall:) gillar när det är lite frön/kärnor i, bara det inte är russin. När jag ändå höll på  blev det en tårtbotten och nytt recept på chokladbollar. Som jag fått av Theresia på jobbet, jätte goda och svåra att låta bli.
 
Morotsbullar 16-18st
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
3/4 msk salt
2 msk olja
1 msk honung
2 dl rivna morötter
1 ½ dl solrosfrö
12-15 dl vetemjöl
 
Gör så här

 1. Smula jästen i bunke. 

Häll fingervarmt, ca37-gradigt, vatten över jästen och lös upp den .

Tillsätt salt,olja, honung.

 2. Lägg i de rivna morötterna och solrosfröna.

 3. Häll i mjölet och arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

 4. Ta upp degen och forma den till bollar. Låt dem jäsa under bakduk på plåt med bakplåtspapper i ca 40 min. Sätt ugnen på 200grader.

 5. Pensla bullarna med vatten. Grädda dem mitt i ugnen i 15 min.

Lycka till!!

 

 

 

 

 

 
 
Kommentera inlägget här: