katarinaninnajohansson.blogg.se

Baconlindad ostfylld kycklinfile, ugnsbakade rotfrukter, potatiskaka med rödvinsås

Kategori: Recept Kyckling, Recept: Potatis, Recept: Rotfrukt, Varma såser

Här kommer huvudrätten jag hade igår.
 
Recept på ost fyllda kycklinfiler
ca 4 portioner
4 st kycklingfiler
2 askar crem bonjour med vitlök (jag tog gräslök i några av  filerna)
1 tsk salt
1 krm peppar
1 paket bacon
 
Gör så här
1.Skär en djup ficka i kycklingfileerna och fyll dem med färskost.
2. Krydda med salt och peppar. Linda Baconskivorna runt kycklingfileerna och fäst med tandpetare.
3. Stek el grilla fileerna ca12min runt om, eller tills innertempraturen är 72 grader
 
Recept på ugnsbakade rotrukter
10-15 potatisar
(jag uteslöt potatis eftersom jag hade potatiskaka och tog morötter istället)
6 st morötter
3 st palsternackor
2 röda lökar (jag tog gul)
2 klyftor vitlök
3 paprikor i olika färger
smör
olja
salt
svart peppar
paprikapulver
grillkrydda
 
Gör så här
Tvätta potatisen och skär i klyftor. Skär palsternackor, morötter och paprikor i mindra bitar.
Skiva den röda löken och pressa vitlöken.
Blanda allt på en ugnfast form eller plåt.
Ha på olja och smält smör.
Krydda efter behag.
 
 
Recept på Mandelpotatiskaka
10 personer
2 kilo mandelpotatis
5 dl riven västerbottenost(ca 200gram)
1,5 dl vispgrädde
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
Gör så här
Sätt ugnnen på 175 grader.
Klä två avlånga bakformar a' 1,5 liter med bakplåtspapper. För att pappret ska ligga still i formen kan du smörja med smör innan.
Skala och grovriv potatisen( snabbt så att potatisen inte hinner mörkna).
Blanda potatis med ost, grädde, salt och peppar.
Packa blandningen hårt i formarna.
Grädda mitt i ugnen i cirka 1,5 timme.
 
 
Rödvinsås
4 port
1 msk smör
1 st schalottenlök finhackad
2 msk råsocker
 4 dl rödvin
4 dl vatten
1 msk balsamvinäger
4 msk kalvfond
1 msk maizena
2msk smör
Gör så här
Hetta upp smör i en kastrull och fräs lök ca 1 min utan att den tar färg.
Rör ner sockret och låt det smälta ca 1 min.
Tillsätt vin, vatten vinäger och kalvfond och låt såsen koka utan lock tills ca 3 dl återstår
Sila såsen genom en finmaskig sil.
Hetta upp såsen i en ny kastrull och vispa ner maizenan utrört i lite kallt vatten.
Koka upp och rör ner smör strax före servering.
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • sara säger:
    2012-10-14 | 15:01:09

    ser gott ut:=)

    Svar: det gick allt o äta:)
    Ninna

Kommentera inlägget här: