katarinaninnajohansson.blogg.se

Hemmagjord Kebab

Kategori: Recept: Kebab

Igår kväll blev det att göra eget kebabkött som jag länge har velat prova.
Har bläddrat omkring bland alla duktiga matbloggare och så fann jag detta på Kryddburken som jag tog efter och gjorde om lite till mitt.
Så igår fick våra vänner vara test personer för Kebaben och
dom godkännde den:))
 Blir att göra fler gånger.
Köttet  behöver göras en dag innan.
Recept på eget Kebabkött för ca 4-6 personer
800 g blandfärs
400 g fläskfärs
2 msk potatismjöl
 
(eller utgå från 2 delar blandfärs och + 1 del fläskfärs)
beroende på hur mycket du vill göra.
 
Kryddning till köttet eller gör egen kryddning
2 msk kycklingfond
1 tsk lökpulver
salt och finmalen svartpeppar.
 
Gör så här:
Blanda blandfärs och fläskfärs.
Krydda efter behag med kryddningen.
Rör ner potaismjöl.
Forma smeten till en rulle ca 8 cm i diam.
Packa in i dubbel aluminiumfolie till en hård rulle.
Låt ändarna på rullen vara öppna så att köttsaften och fett kan rinna ut.
Lägg rullen på en ugnsplåt.
Stek i 3 timmar i 100 grader.
Stäng av ugnen och låt rullen ligga kvar 1 timme.
Ställ kallt i kylen( över natten).
 
När den fått vila i kylen över natten och ska skäras upp prova med en ost hyvel.
Gick det inte så bra för mig med osthyvel,
 så jag fick ta en kniv och skära små tunna remsor.
Stek kebaben på låg värme med olja,
jag krydda köttet med lite kebabkrydda i stekpannan.
 
Gjore även egen  Tsatsikisås och Kebabsås
 
Tsatsikisås för ca 6 personer
500 g turkisk yoghurt
½ gurka
1 vitlöksklyfta
en skvätt olivolja
 salt, malen svart peppar
Gör så här: 
Pressa ner vitlöksklyftan i yoghurten.
 Riv gurkan på det grova på rivjärnet.
Tryck ut vattnet ur gurkan och lägg i gurkan i yoghurten.
Häll i en skvätt  olivolja.
salta och peppra
 
Kebabsås för ca 4 personer 
2 dl A-fil
1 dl gräddfil
1 tsk majonäs
1 ½ tsk ketcup
4-5 droppar chilisås(D Èlidas) jag tog lite sambal oelek istället
1 riven vitlöksklyfta
salt
jag smaka av med lite paprikapulver, cayennepeppar och
kebabkrydda tills jag blev nöjd.
Gör så här: 
Blanda först a-fil och gräddfil, tillsätt resten av ingredienserna en i taget
och smaka av nog och ofta tills du blir nöjd.
 
Och så lite tillbehör till kebaben
Mmmm det var smaskigt....

KOMMENTARER:

  • sara säger:
    2013-02-07 | 10:23:43

    Ska bli spännande, har rullen inne i ugnen nu ! :=)
    Ska ätas i morgon till fredagsmyset ...:)

    Svar: Hoppas det blir bra och att ni tycker om det:))
    Ninna

  • Sangita Arvidsson säger:
    2013-02-08 | 17:28:30

    Halloj Ninna! håller precis på i detta nu med din kebab, det såg såå himla gott ut. Har faktiskt alltid undrat över hur man gör egen kebab . Så det var ju jättekul att du hade ett recept på det , bland allt annat gott du gör som jag vill prova. Jag kanske skriver hur det blev , Ha det bra å hoppas att allt är bra med dig å resten av familjen!!! kramar Sangita !!!!

    Svar: Hej Sangita! hoppas att ni kommer tycka om det och att det blir bra:) Ja hör gärna av dig va du tyckte. Här rullar det på:) hur är det med er alla, hoppas ni alla mår bättre. Kram
    Ninna

  • Sangita Arvidsson säger:
    2013-02-09 | 19:29:17

    Halloj igen Ninna . Kebaben med den goda kebabsåsen blev en dundersucce hemma hos oss. Vi bjöd mina föräldrar också. Herregud vad vi åt. Själva kebaben var ju väldig smidig att göra eftersom det skötte sig självt i ugnen. Jag kunde inte heller få till det bra med osthyvel, men det gick ju jättebra med en vass kniv.Resten av köttet frösjag in. Det blev som sagt supergott. Nästa gång blir det att prova din kasslergratäng, och ytterfilegratängen. Ha det bra många kramar Sangita !!!!

    Svar: Hej Sangita! vad kul att ni tyckte om det. Kram
    Ninna

Kommentera inlägget här: