katarinaninnajohansson.blogg.se

Jordgubbscheesecake

Kategori: Efterrätt// Glass

Bakade denna goda Jordgubbscheesecake förra helgen.
  Jordgubbar och citron är så gott tillsammans och så påminner det om sommaren.
Jordgubbscheesecake 
Recept
Ca 8 bitar
Botten
100 g smör
250 g digestivekex
 
Fyllning 1
300 g färskost, tex Philadelphia.
1 dl naturell yoghurt, 10%
3 ägg
1 ½ dl strösocker
150 g jordgubbar, frysta & halvtinade
 
Fyllning 2
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker
½ msk vaniljsocker
½ msk citronsaft, pressad
½ citron, rivet skal
 
Gör så här
1. Botten Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
2. Smula kexen fint. Rör ner smöret i kexsmulet.
Tryck ut smulorna i en springform, ca 20-24 cm i diameter.
3. Grädda botten mitt i ugnen i ca 10 min.
Låt den svalna.
4. Fyllning 1
Mixa färskost, yoghurt, ägg,
socker och jordgubbar till en slät smet i en matberedare.
5. Häll smeten i formen ovanpå bottnen.
grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30-35 min.
( jag hade den inne lite längre)
Fyllning 2
Rör ihop creme fraiche, socker, vaniljsocker
samt citronsaft och skal. Häll fyllningen överst i formen.
7. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ytterligare ca 10 min.
Låt den svalna och gärna vila i kylskåp över natten.
 
 
 
Kommentera inlägget här: