katarinaninnajohansson.blogg.se

Morotssoppa

Kategori: Förrätt, Soppa

Här kommer ett recept på en super god morotsoppa även kallad falsk hummersoppa.
 Kan ju vara gott nu när kylan och snön har kommit eller som en förrätt.
Jag hade min som förrätt.
Perfekt alt. till dom som inte tål skaldjur.
Morotssoppa
Recept 4-6 port 
700 g morötter
4 dl vatten
1 tsk salt
1st gul lök
1,5 msk smör
1 msk vetemjöl
7 dl hönsbuljong
2-3 msk konjak
1.5 dl vispgrädde
cayennepeppar efter smak
vitpeppar efter smak
 
Garnering
Kräftstjärtar (om man vill)
Dill
Gör så här
1. Skala och skär morötterna i bitar och koka dem mjuka i vattnet i ca 10 min.
2. Ta upp morötterna och spadet, mixa morötterna till pure i en matberedare eller mixer.
3. Skala  och hacka löken och fräs den lite försiktigt i en kastrull
utan att den får färg ca3 min.
4.Dofta över mjölet och späd med buljong och morotspuren.
(jag hade nog inte i all min buljong ni får känna er för hur tunn el tjock ni vill ha eran)
5. Låt soppan sjuda några minuter men inte koka.
(Jag mixa min soppa för jag ville ha den slät 
men var då försiktig så det inte skvätter iväg.)
6. Rör ner konjak  och grädde, smaka av med cayennpeppar och vitpeppar.
7. Garnera med kräftstjärtar och  dill.
 
Gott med  vitlöksbröd till soppan.
 
Kommentera inlägget här: