katarinaninnajohansson.blogg.se

Fläskfile med Potatis duchesse och pepprig tryffelsås och rödvinsås

Kategori: Recept: Potatis, Recept: Varma Såser, Recept: Ytterfile// fläskfile

Varmrätten blev god och godkänd av alla men tyvärr glömde jag bort att ta kort på maten:(( kan vara så när man håller sig sysselsatt med massor på en gång sorry! men här kommer iallefall receptet
Potatis duchesse 4portioner
Recept
1 kg mjölig potatis
 2 äggulor
2 msk smält smör
2 msk olja
1 tsk salt
½ krm vitpeppar
ev lite malen muskot
Gör så här:
Skala potatisen och koka den i lättsaltat vatten.
Häll av och ånga av potatisen noga, den ska vara helt torr.
Pressa den genom en potatispress eller mosa den med elvisp direkt i kastrullen.
Rör ner äggulor, smält smör och oljan.
Smaka av med salt, peppar och ev muskot.
Moset ska vara mjukt i konsistensen att det går att spritsa.
Spritsa ut moset på bakpappersklädd plåt och grädda ca 5-10 min eller tills de har fin färg. I övre delen av ugnen jag hade 175 grader med varmluftugn
 
Fläskfilen 4 portioner
800 g fläskfile
salt
peppar
smör
2 dl vatten till stekskyn
Gör så här:
Skär filen i 2 cm tjocka skivor. Stek i smör runt om tills de fått fin stekyta.
Ta  vara på stekskyn efter varje stekning (till såsen). Lägg upp köttet på eldfast fat och täck med folie. Ställ in i ugnen  i ca 10 min i 175grader eller tills köttet är klart inuti.( jag körde på varmluftsugnen tillsammans med potatis duchessen.)
 
Smör kokta morötter skurna i stavar
3-4 skalade och skurna morötter
ca 1dl vatten
25g smör
Koka morötterna i vatten och smör (jag tog  i lite salt ) i ca 10-15 minuter eller tills dom känns klara.
 
Tryffelsås
2 dl steksky
1 dl madeira
1 msk oxfond
2 dl vatten
1 krm vit tryffelolja
20 grönpepparkorn
salt och peppar efter eget tycke 
socker ( jag tog en nypa)
Några stänk kikkomansoja ( jag tog vanlig soja)
1 msk smör
Gör så här:
Sjud såsen ca 20 min och red med mjöl och vatten. Innan servering tog jag i smöret och sila av evetuella grönpeppar korn i såsen.
 
 
Kommentera inlägget här: