katarinaninnajohansson.blogg.se

Rabarerpajglass

Kategori: Efterrätt// Glass

Till sist
Någon som tycker om  rabarber?
Då ska ni prova detta enkla recept på rabarberpajglass.
Det du behöver är en rabarberpaj, grädde och kondenserad mjölk.
Recept på Rabarberpaj
Ca 500- 600g rabarber
ca 3/4 dl strösocker
 
ca 1 1/4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
½ msk vaniljsocker
 75 gram smör
½ dl flagad mandel  (hoppade jag över)
 
Gör så här:
Skölj rabarbern och skär dom i mindre bitar( jag hade frysta som jag tinade).
Lägg dom i en bunke och strö över sockret och vänd runt noga.
Smörj en ugnfast form ca 25 cm i diameter.
Häll rabarbern i botten.
 
Rör ihop vetemjöl, socker och vaniljsocker i en skål och strö över rabarberna.
Toppa med smör ( skär i tunna skivor ) och lägg över.
Toppa med flagad mandel för er som vill ha det.
Grädda i 200 grader ca 40-45 minuter eller tills pajen fått  färg.
 
Rabarberpajglass 
5 dl vispgrädde
1 burk sötad, kondenserad mjölk (ca 400g)
rabarberpaj i valfri mängd (Jag tog halva pajen i smeten)
 
Gör så här: 
Vispa grädden till  mjuka toppar.
Öppna burken med kondenserad mjölk, och rör ihop med grädden .
Rör ner rabarberpajen lite ojämnt.
Häll ut smeten i en form, täck med plastfolie och frys 5-6 timmar.
 
Ta fram ca 30 minuter före servering och låt tina något i kylen.
 
 
Klar att ätas.... mmuuummmss filibaba:)
men nu är det nog bäst att ta en promenad efter allt man ätit idag;)
 
 Fortsatt trevlig söndagskväll till er alla

KOMMENTARER:

  • Theresia Dahlqvist säger:
    2013-02-24 | 20:37:07

    Det låter jättesmaskigt! Det måste jag prova och sno till min blogg!! :)) Syns imorgon Ninna!!

Kommentera inlägget här: