katarinaninnajohansson.blogg.se

Korvgryta/stroganoff

Kategori: Recept: Korv

En annorlunda korvstroganoff som jag tyckte var god!
är ju inte någon storälskare av just falukorv men
den här kommer jag att göra fler gånger.
Korvgryta/stroganoff
Recept 4 port
1 ring falukorv
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 zucchini
1 röd paprika
1 burk skivade champinjoner
1 dl tomatpure
2 msk paprika pulver mild
1 tsk chiliflakes
2 msk vit balsamvinäger
½ dl ketchup
Några droppar D Élidas chilisås ( jag tog lite vanlig chilisås)
1 liter köttbuljong, tärning el fond + vatten.
Maizenamjöl utrört i lite vatten till redning av såsen
salt & peppar
 
Göra så här
Skär korven i kvartar. Stek den i stekpannan så den får fin färg.
Lägg upp på ett fat vid sidan om så länge.
Skölj och skiva zucchinin, finhacka lök, vitlök, paprika och fräs på tillsammans
med champinjonerna i samma panna.
Tillsätt tomatpure, paprikapulver, chiliflakes och rör om ordentligt.
Slå på balsamvinäger, ketchup, chilisås och buljongen.
Sänk värmen och låt allt få puttra ihop ca 10 min.
Red av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten.
Låt små puttra en stund till. Smaka av med salt och peppar.
Lägg i falukorven i pannan.
Strö över persilja och servera med pasta
 
 
 
 

 
Detta recept kommer från Kryddburken
 
 Medans jag skrev det här inlägget beställde jag D Élidas chilisås över nätet.
Så nu ska jag prova och se om det är något för mig,
har sett att det används av många.

KOMMENTARER:

  • Per säger:
    2014-02-25 | 14:44:38
    Bloggadress: http://sv.wikipedia.org/wiki/D%27Elidas

    Stroganoff är underskattat och såå gott. Jag brukar numera alltid ha Delidas när jag gör det. Delidas är ungefär stark som Tabasco men smakar mycket bättre med en bra balans mellan chili, senap och vinäger. Förutom till Stroganoff gör den sig speciellt bra i grytor, köttfärsås, äggröra och Stroganoff.

    Svar: Har inte hunnit prova än! men ser fram emot det.... tack så mycket för tipsen!!
    Ninna

Kommentera inlägget här: