katarinaninnajohansson.blogg.se

Kanelbullar

Kategori: Bullar

I går vad det ju kanelbullens dag så då blev ett litet bullbak här,
han inte skriva in receptet i går men här kommer det.
Kanelbullar
ca 40st
5o g jäst
5 dl mjölk
2 tsk stött kardemummakärnor
1 dl strösocker
½ tsk salt
150 g smör, rumsvarmt
14 dl vetemjöl
 
Fyllning
200 g mandelmassa
125 g smör, rumsvarmt
2 tsk mald kanel
ev vaniljsocker
 
Till pensling
1 ägg
pärlsocker
 
Gör så här:
1. Smula jästen i degblandaren/ bunken. Värm mjölken
till 37 grader och häll den i bunken. Rör tills jästen lösts upp.
2. Tillsätt kardemumma, socker, salt, smör
och mjöl lite i taget ( spara ca ½ dl till utbakning).
Arbeta degen i maskin i 7-10 min( mins lika länge förhand)
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Blanda
under tiden ihop fyllningen.
Skiva mandelmassan och blanda den med smör och kanel i en bunke
( jag använde elvispen med degkrockarna till ).
4. Dela degen i två bitar. Kavla ut en bit i taget till en rektangel, ca 40x53 cm
och bred över hälften av fyllningen över hela ytan.
5. Vik ihop degen på längden och skär ut ca 20 längder, ca 1½ cm breda.
6. Tvinna remsorna och snurra ihop dem till knutar.
Lägg knutarna på plåt med bakplåtspapper.
7. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
8. Pensla bullarna med ett lätt uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
9. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 min.
 
Bullarna klara och kan ätas tillsammans med lite mjölk.
Vill man kan man röra ihop glasyr och ringla över de varma bullarna
Glasyr:
1½ dl florsocker
1 msk vatten
Kommentera inlägget här: