katarinaninnajohansson.blogg.se

Raggemunk med fläsk

Kategori: Recept: Potatis

Det är inte så dumt med raggemunk någon gång ibland men jobbigt med allt skalande och rivande, jag river potatisen med ett rivjärn från tupperware för jag tycker det blir godast då och så har jag lök i smeten.
Här kommer mitt recept på raggemunk
Raggemunk
Ca 4-6 port
Ca 16 potatisar
1 dl mjöl
1½ tsk salt
2,5 dl mjölk
2-3 ägg
1 lök
 
Gör så här
Skala potatisen.
Blanda mjöl och salt i en bunke, häll i hälften av mjölken och rör om med ballongvisp
eller en vanlig visp så den blir klumpfri, häll i resten av mjölken och rör om,  
vispa ner äggen.
Riv potatisen direkt ner i smeten så den inte mörknar
riv också ner löken i smeten och rör om.
Stek raggemunken i smör.
 
Till raggemunken har jag lingon och grädde
 
 
Kommentera inlägget här: