katarinaninnajohansson.blogg.se

Ajvarbiffar med krämig paprikasås

Kategori: Recept: Färs

 
Ajvarbiffar med krämig paprikasås
 
Måste bara dela med mig av dessa goda biffar
och den goda krämiga paprikasåsen.
Gillar ni paprika så tycker jag ni ska prova.
I receptet har dom gjort klyftpotatis till
men jag gjorde ris till den här gången.
 
 
4 port
 
Biffar
1 tsk salt
500 gram  blandfärs
1ägg
1 msk smör
2 krm svartpeppar
200 gram Ajvar Relish (den milda)
1 msk olivolja
 
Sås
1 tsk basilika torkad
1 dl vatten
1.5 dl grädde
2 msk tomatpure
1st röd paprika
1st gul lök
1 msk smör
salt
svartpeppar
 
Gör så här Biffar
 
Sätt  ugnen på 200 grader
 
1. Blanda färsen med ägg, ajvar relish, salt och peppar.
Forma 8 biffar.
 
2. Hetta upp en stekpanna med lite smör och olja och stek biffarna gyllenbruna
på båda sidorpå medelhög värme.
 
3. Lägg över biffarna i en ugnsfast form och sätt in i ugnen 10 minuter.
Skölj inte ur pannan 
 
Gör så här Sås
 
1. Skölj paprika och skär den i små tärningar.
Skala och finhacka löken.
Värm lite nytt smör i stekpannan och fräs paprika och lök mjuka.
 
2. Tillsätt tomatpure, basilika, grädde och vatten. Koka ihop och smaka av
med salt och peppar jag körde såsen med stavmixer
så den blev slät.
 
Jag hade ris, brocooli och en grönsallad till
 
 
Smaklig måltid
 
       Ninna 
 
Kommentera inlägget här: