katarinaninnajohansson.blogg.se

Pommes Duchesse med köttgryta av Ytterfile

Kategori: Recept: Potatis, Recept: Ytterfile// fläskfile

Söndagsmiddan blev
Pommes Duchesse med köttgryta av Ytterfile
Pommes Duchess
4 portioner
1 kg mjölig potatis
25 g smör 
2 äggulor
salt, peppar
ca 1 krm riven muskotnöt
Gör så här:
Skala, dela och koka potatisen mjukt i lättsaltat vatten i ca 20 minuter.Häll av vattnet och tillsätt smör, mjölk och äggulor.Vispa till ett fast mos. Smaka av med salt, peppar. Spritsa rosor på en plåt med bakplåtspapper  ( Jag tog små gratäng former till mitt och strödde lite ost uppe på och så i mitten av ugnen.) Gratinera högt upp i ugnen i 5-10 minuter, tills de får fin färg.
 
Köttgryta av ytterfile med  en skvätt rödvin
4 potioner
1 kilo ytterfile av gris
1,5 liter köttbuljong( jag behövde inte så mycket)
2 dl rödvin
½ dl koncentrerad svartvinbärssaft
2 msk soya color
2 rivna vitlöksklyftor 
5 små schalottenlök
½ liter små färska champinjoner( Jag tog morötter i stavar)
 
Gör så här
Putsa ytterfilen, skär sedan i ca 1 cm tjocka skivor och bryn i stekgryta så alla skivor får fin färg. Slå på buljong så att det precis täcker köttet. Slå på rödvinet, svartvinbärsaften och soyan. Riv vitlök och hacka scharlottenlöken och ner med de i grytan. Låt nu grytan stå och småputtra utan lock ca 20-25 minuter. Pytsa på med mer buljong under tiden. Borsta champinjonerna, dela dom lite större men låt dom små vara. Lägg ner i grytan och red av med maizena mjöl utrört i lite vatten.( jag tog vanligt mjöl)Smaka av med salt och peppar.
 
Kommentera inlägget här: