katarinaninnajohansson.blogg.se

Fläskfile i krämig dragon- och senapssås

Kategori: Recept: Ytterfile// fläskfile

Jag tog fläskytterfilé  i stället då det var dåligt med fläskfilé  i affären, får bli det nästa gång 
men gott var det och inte svårt heller!!
 Kan väl inte bli bättre.
 Fläskfilé i krämig dragon- och senapssås med rotfrukter
Recept 4 port
Rotfrukter
600 g potatis
2 stora morötter
1 stor röd lök ( jag tog gul lök )
2 palsternackor
3 msk neutral olja
5 klyftor vitlök (jag hoppa över vitlöken)
salt & peppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär potatis och lök i klyftor,
palsternacka och morot i långa, knubbiga stavar.
Tryck till vitlöksklyftorna med sidan på kniven.
Lägg alla rotfrukterna i en bakplåtsklädd långpanna,
ringla över oljan samt salta och peppra.
Baka i ugnen i 35 minuter
 
Fläskfilé
Ca 700g fläskfilé/ ytterfilé 
smör och neutral olja att steka i
salt & peppar
 
Gör så här
Putsa fläskfilén och skär i 2,5 cm tjocka skivor.
salta, peppra och bryn snabbt i olja och smör.
Lägg på en tallrik och ställ åt sidan.
 
 Sås
3 dl grädde
1 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
1,5 tsk torkad dragon
1 tsk honung
några droppar citronsaft
salt & peppar

Gör så här
Vispa ur pannan som du stekte fläskfilén i och i  med grädde och kalvfond.
Tillsätt dragon och dijonsenap och låt koka ihop under några minuter.
Smaka av med citronsaft, honung, salt och peppar.
Lägg tillbaka fläskfilén och ev köttsaften i pannan och låt koka med i 3 minuter.
( jag lät det puttra medan rotfrukterna var i ugnen.)
 
Serverade med en grönsallad till.
 
Varför jag hoppar över vitlöken är för att sambon gillar inte vitlök så därför var jag snäll
idag och hoppa över det men till nästa gång kanske det åker ner ett par klyftor i alla fall...
 
Ha en fortsatt bra Lördagskväll
Kommentera inlägget här: